گفت و گوی اختصاصی با صفر کشکولی یکی از شناخته شده ترین بازیگران سینما و تلویزیون



گفت و گوی اختصاصی با صفر کشکولی یکی از شناخته شده ترین بازیگران سینما و تلویزیون


صفر کشکولی: بهترین نقش های منفی فیلم ها و سریال ها را بازی کرده ام


وقتی که در دهه 60 و 70 جمشید هاشم پور ستاره فیلم های اکشن سینمای کشور بود، «صفر کشکولی» هم در دهه 40 به عنوان ورزشکار و به گفته خودش هرکول خوزستان به واسطه «ساموئل خاچیکیان» کارگردان مطرح آن مقطع به دلیل تیپ خوبش به سینما معرفی شد و پایش به سینما و تلویزیون باز شد. اما مانند هاشم پور شانس نداشت که موفق و مشهور شود.«کشکولی» اغلب در نقش های منفی بازی کرده است. او وقتی که در فیلم «سازمان چهار» با سری تراشیده ایفای نقش کرد و با این چهره به دل همگان نشست تصمیم گرفت که دیگر موهای فرفری اش را بلند نکند بنابراین از آن به بعد بود که کشکولی را همیشه با سری تراشیده هم چون جمشید هاشم پور دیدیم.او مدال های مختلفی در ورزش هایی هم چون وزنه برداری و پرتاب دیسک به دست آورده است و اکنون بازنشسته شرکت ملی گاز و مربی 2 باشگاه ورزشی است و در کنار این حرفه، به فعالیت خود در حرفه بازیگری هم ادامه می دهد. مصاحبه با «صفر کشکولی» هم در امتداد گفت وگوهایی که قول دادیم پنج شنبه ها منتشر کنیم گرفته شد. او هم جزو بازیگران با سابقه ای است که نامش همیشه در تیتراژ قسمت سایر بازیگران می آید که بهانه گفت وگوی ما با او شد.
* وقتی بیوگرافی تان را مطالعه می کردم نوشته بود: قهرمان بدن سازی آسیا و قهرمان وزنه برداری و پرتاب دیسک ایران! اگر می شود در ابتدای گفت وگو از این عنوان ها و جوایزی که کسب کرده اید صحبت کنیم؟
من در سال 1341 در کویت مقام اول آسیا را در دسته کوتاه قدان در رشته پرورش اندام کسب کردم و در رشته وزنه برداری در سال 1352 مدال طلا دریافت کردم. هم چنین در سال 1356 قهرمان پرتاب دیسک ایران شدم. نخستین مربی تیم ملی جانبازان هستم و از سال 62 تا 67 مربی تیم جانبازان بودم که آن ها را قهرمان المپیک سئول کردم. مربی و داور ملی وزنه برداری و پرورش اندام هم هستم.
* با این همه سابقه ورزشی چگونه پای تان به سینما باز شد؟ عشق شهرت داشتید؟
من متولد آبادان هستم و سال 1343 برای مسابقات آسیایی و جهانی انتخاب شدم و به تهران آمدم.آقای «ساموئل خاچیکیان» بهترین کارگردان پلیسی و جنایی آن مقطع توسط «حسن شریفی» من را برای بازی در فیلم «بی عشق هرگز» دعوت کرد و از آن زمان وارد دنیای بازیگری شدم و تاکنون 140، 150 فیلم و سریال بازی کرده ام. البته این نکته را هم بگویم که خاچیکیان برای تماشای مسابقه زیبایی اندام آمده بود که از فیزیک و بدنم خوشش آمد. در آن مقطع فیلم سازان، ورزشکارانی را به عالم سینما معرفی می کردند.
* شما که از اهالی خون گرم آبادان و جنوب ایران هستید، چرا تصمیم گرفتید که به تهران بیایید؟
همان طور که اشاره کردم من در سال 1343 به عنوان «هرکول خوزستان» برای مسابقات آسیایی و جهانی انتخاب شدم و به تهران آمدم و سپس برای بازی در فیلم دعوت شدم.
* قبل از همکاری با ساموئل خاچیکیان کاری در سینما و تلویزیون انجام داده بودید؟
توسط «بهروز خراسان چی» برای بازی در فیلم «دنیای جوانان» دعوت شدم و نقش اول منفی فیلم را به عنوان یک هرکول بازی کردم. بعد از آن هم از سوی خاچیکیان دعوت شدم و تاکنون هم بهترین نقش های منفی را در فیلم ها و سریال های زمان خودم بازی کرده ام.
* با توجه به سابقه و اعتبار ساموئل خاچیکیان، چه شد که اعتماد کرد و به شما نقش داد؟
من تیپ خیلی خوب و استثنایی داشتم. جوان بودم و موهای فرفری داشتم و از لحاظ ژانرکاری اش که پلیسی و جنایی بود، تیپم به کارهایش می خورد. کار اکشن را هر فردی نمی تواند انجام بدهد و بازی در نقش منفی هم خیلی سخت است.
* از چه زمانی و با چه فیلمی تصمیم گرفتید که سرتان را کچل کنید؟
حدود 34، 35 سال پیش در فیلم «سازمان چهار» بازی کردم و در این فیلم موهایم را تراشیدم .من در کنار «پرویز پرستویی»، «بهزاد رحیم خانی»، «حسین معلومی» و «اصغر محبی» بازی کردم و این دوستان هیچ کدام معروف نبودند و پرویز پرستویی دومین فیلمش بود که بازی می کرد. بعد از تراشیدن سرم در این فیلم من را با همین چهره قبول کردند و تاکنون با سر تراشیده بازی کرده ام.
* جمشید هاشم پور در دهه 60 و 70 با سر تراشیده در خیلی از فیلم ها بازی کرد و حسابی هم به شهرت رسید. به نظر خودتان فرق شما با او در چیست که نتوانستید به اندازه هاشم پور موفق باشید؟
در سینما باید هم بازی خوب داشته باشی و هم شانس. من هم به اندازه خودم در فیلم های زیادی بازی کرده ام ولی جمشید هاشم پور هنرمند بسیار بی نظیری است، من او را خیلی دوست دارم و به بازی هایش هم علاقه دارم علاوه بر آن ورزشکار بسیار با شخصیتی هم هست.
* قدیمی ها شما را با سریال پربیننده «آیینه عبرت» می شناسند و اکنون هم مردم وقتی شما را می بینند یاد آن سریال می افتند. فکر می کنید رمز این موفقیت در چیست؟
در آن مقطع این سریال خیلی پربیننده و بهترین سریال ایران بود و من نقش آقا صفر را با جواد گلپایگانی (آق تقی) و محمود دینی (علی) بازی می کردم. هنوز هم مردم وقتی من را می بینند می گویند آقا صفر «آیینه عبرت».«آیینه عبرت» در رابطه با مواد مخدر ساخته شده بود که تا آن مقطع در تلویزیون ما به این موضوع پرداخته نشده بود.«محسن شاه محمدی» با وجود سن کمش با تجربه بود و این سریال را ساخت و مورد تشویق مردم و مسئولان قرار گرفت و همه استقبال کردند و سریال نویی بود. تاکنون کارگردانی نتوانسته است سریالی مانند «آیینه عبرت» بسازد.
* چند سالی است که نقش های اکشن را بدل کاران ایفا می کنند. شما به عنوان یک پیشکسوت فکر می کنید آن ها می توانند به اندازه شما موفق باشند؟
اکنون بدل کاری در کشورمان پیشرفت کرده است. در آن زمان چون امکانات نبود ما خود بدل نقش خودمان بودیم. من در فیلم «سرحد» در زاهدان تصادف شدیدی کردم و از ناحیه صورت صدمه زیادی دیدم و بینی ام از جا کنده شد و پیشانی ام ترکید به گونه ای که مغزم دیده می شد و به اغما رفتم. آقایان ضرغامی و ابوالقاسم طالبی به عیادتم آمدند و بعد از آن حادثه مدتی از دنیای بازیگری کناره گیری کردم. همسرم هم در آن زمان به رحمت خدا رفت و 2 عمل جراحی هم روی زانوهایم انجام دادم و در حال حاضر دوباره وارد کار شده ام. امسال در 10 فیلم تلویزیونی و چند سریال بازی کردم. از میان بدل کاران زنده یاد «پیمان ابدی» که در خارج و داخل کشور کارش خیلی خوب بود و اکنون هم «علیرضا فتحی» و گروهش که ورزشکار و با استعداد و خوش فکر هستند از بدل کاران خوب کشورمان به شمار می آیند.
* با این همه سابقه بازیگری اسم تان به طور معمول در تیتراژ پایانی و در قسمت «سایر بازیگران» نوشته می شود؛ از این قضیه ناراحت نیستید؟
چرا که نه. البته بعد از فوت همسرم 3 سال از بازیگری دور بودم و کارگردانان جدیدی وارد کار شدند که شاید مرا نمی شناسند. چندی پیش «جلال پیشوائیان» را که در فیلم «قیصر» بازی کرده بود، دیدم و با یکدیگر در سریال «خاطرات مرد ناتمام» بودیم که نقش کوچکی به او دادند! او در آن مقطع هنرپیشه بزرگی بود اما چون سنش بالا رفته است متأسفانه مانند من نامش در سایر بازیگران می رود! خیلی برای این قضیه متأسفم، اما معتقدم اگر در همین فیلم و سریال ها که نقش کوچکی می دهند بازی نکنیم به فراموشی سپرده می شویم و از یادها می رویم. در سریال «خانه اجاره ای» نامم در سایر بازیگران بود، بروم به کارگردان ها چه بگویم؟ خودشان باید درک کنند و به ما احترام بگذارند.
* تا حالا پیشنهاد نقش اول را داشته اید؟
بله. در فیلم های «کمینگاه مرگ» و «خانه در آتش» نقش های اول منفی را ایفا کردم. آن مقطع «فرهاد اصلانی» و «محمود مقامی» با فیلم «خانه در آتش» مطرح شدند و من و علی نقی لو نقش های اصلی منفی را بازی کردیم.
* دوست دارید بازی در نقش های متفاوت را هم تجربه کنید؟
به دلیل عمل جراحی که روی زانوهایم انجام دادم به هر دوستی که می رسم می گویم نقش متفاوت برایم بگذارید و من «صفر کشکولی» 20 سال پیش نیستم. اکنون دوست دارم نقش یک نگهبان، سرایدار، روزنامه فروش و جاروکش و یا نقش های عاطفی را به من بدهند و می خواهم از قالب نقش های منفی فاصله بگیرم. خیلی خسته شده ام و دیگر توانایی ارائه نقش های منفی را ندارم.
اگر نگاهی به همه بازیگران قدیمی مانند آقایان برسوزیان و پیشوائیان بیندازید متوجه می شوید کم کم به فراموشی سپرده می شوند و یا نقش های کوتاهی به آن ها می دهند. اگر فیلم «مرداب» را دیده باشید در تیتراژ نام من را نوشته اند با حضور «صفر کشکولی» چون نقش اول منفی را بازی کردم. اکنون بازیگران جوانی آمده اند که خوب کار می کنند. به تبع کارگردان ها از ما بازیگران قدیمی کمتر استفاده می کنند و نام مان را در سایر بازیگران می گذارند. البته ناراحت نمی شوم. بستگی به کارگردان دارد که دیدگاهش نسبت به بازیگران قدیمی چگونه باشد.
* از دستمزدهایی که اکنون دریافت می کنید راضی هستید؟ چرخ زندگی تان می چرخد؟
دستمزد کمی به ما می دهند به طور مثال اگر یک ماه در فیلمی بازی کنم 6 تا 7 میلیون تومان دستمزد دریافت می کنم. اما دستمزد روزانه یا جلسه ای خیلی مهم است که برای هر جلسه 700 هزار تومان دستمزد پرداخت می کنند. من بازنشسته شرکت ملی گاز و مربی 2 باشگاه هستم و هر روز جوانان را تمرین می دهم و درآمدم را از این طریق در می آورم.
* اکنون که به گذشته فکر می کنید دوست داشتید که ورزش را ادامه می دادید؟
من ورزش را برای سلامتی ام انجام می دهم و روزانه یک ساعت ورزش سبک می کنم. انسان دیگر به دوران جوانی بر نمی گردد و همه دوست دارند دوباره جوان شوند. اگر به گذشته برگردم به سراغ ورزش فوتبال می روم چون اکنون درآمد فوتبال عالی است.
* خاطره جالبی از کارهای تان دارید که برای مان تعریف کنید؟
بهترین خاطره خوشم این است که خداوند عمر دوباره ای به من داد و همان طور که اشاره کردم در فیلم «سرحد» داشتم تیراندازی می کردم که ماشین با سرعت پیچید و من زمین افتادم و ضربه مغزی شدم و به حالت اغما رفتم و همه بچه ها اعلام کردند که من به رحمت خدا رفته ام اما خداوند معجزه کرد و عمر دوباره ای به من داد تا بتوانم خدمتگزار مردم کشورم باشم.
* برخورد مردم با شما در خیابان چه طور است؟ آیا شما را به اسم و فامیل می شناسند و عکس و امضا می گیرند؟
مردم خیلی به من احترام می گذارند. من بدون خداوند و مردم خوب ایران هیچ چیز نیستم و هر چه دارم از آن ها دارم. مردم همه من را آقا صفر یا عموصفر صدا می کنند و به من احترام می گذارند و محبت دارند و عکس و امضا هم می گیرند. در سریال «خانه اجاره ای» که پخش شد من در چند قسمت با مهران غفوریان بازی کردم و «شاهد احمدلو» جوان خوش فکر و با استعداد به من گفت: نقشی در سریال طنزم برایت می گذارم و با کلاه گیس ایفای نقش کردم و خیلی خوشحال شدم که در این نقش توانستم خودم را نشان بدهم.
* تاکنون به خراسان شمالی آمده اید؟
سفرهای زیادی به خراسان داشتم و پیش «سهراب سرابی» قهرمان پرورش اندام آسیا میهمان بودم. مردم مشهد و تاجرها هم گاهی اوقات از من دعوت می کردند تا به مشهد بروم و در جشن ها شرکت کنم؛ اما تاکنون به بجنورد نیامده ام.
* کار آماده پخش چه دارید؟
در سریال های «خاطرات مرد ناتمام»، «ستاره حیات» و «سال های حادثه» بازی کرده ام. «خاطرات مرد ناتمام» به کارگردانی «صادق کرمیار» بهمن ماه روانه آنتن می شود. فیلم «هشت روز دور کرج» و فیلم سینمایی «بزرگراه آزادگان» را در نوبت پخش دارم.
* حرف پایانی با مردم.
آرزوی سلامتی برای شما و همه مردم ایران دارم. به خصوص شما خبرنگاران محترم که همیشه به من احترام می گذارید، به یادم هستید، فراموشم نمی کنید و با قلم زیبای تان به ما و مردم ایران خدمت می کنید؛ سلامت باشید.


👇👇👇

Telegram : @HonareHaftom1

کانال تلگرام هنر هفتم : @HonareHaftom1

👆👆

*****************************************
















نظرات

پست‌های پرطرفدار