سعید راد: قواعد بازی سینما در ایران به هم خورده است.


سعید راد: قواعد بازی سینما در ایران به هم خورده است.

نامش «احمد حق پرست راد» است ولی همه او را به نام «سعید راد» می شناسند، هنرمندی که ۴۸ سال در عرصه بازیگری آثاری از خود به جای گذاشته است که بیشتر شان خاطر انگیز و برخی از آن ها درخشان هستند. ا. از سال ۱۳۴۷ به فعالیت در سینما پرداخت. سال ۱۳۵۰ با بازی در فیلم « فاتحین صحرا» بازیگری حرفه ای را آغاز کرد و پس از انقلاب اسلامی نیز در سی امین جشنواره فیلم فجر به خاطر بازی در فیلم « گیرنده» برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

***********************


آقای را، چرا کارگردانان ما به ساخت فیلم های حادثه ای بی توجه شده اند؟

قواعد بازی سینما در ایران به هم خورده است. هنرمندانی وارد عرصه بازیگری، کارگردانی و ... شده اند که ورودشان چندان هم همراه با طی کردن مسیر درست ورود به این عرصه هنری نبوده است و تکنیک های لازم برای یک حضور حرفه ای و تخصصی را ندارند. این افراد به همراه سیاست های نادرستی که در عرصه سینما اعمال شده است موجبات ضعف سینمای کنونی کشور را ایجاد کرده اند. از سوس دیگر چشمان کارگردانان برای دریافت مجوز ساخت فیلم های حادثه ای در انتظارهای بی پایان باقی می ماند و متولیان سینما علاقه ای به صدور مجوز ساخت این گونه فیلم ها ندارند. تصاویر سینمای ما شده است فضای تو بگو من بگو، چند نفر کنار دیوار، دور یک میز یا در یک آپارتمان کنار هم می نشینند و دیالوگ هایی بین آن ها رد و بدل می شود. ژانر حادثه به تصویرهای خیابانی نیاز دارد که سینمای کنونی ایران فاقد این گونه لوکیشن سازی هاست. سینمای حادثه ای که اکنون در ایران وجود دارد می تواند یک نمایشنامه رادیویی هم باشد. سینمای حادثه ای قوی به تفکر قوی حادثه ای نیز نیاز دارد.

تماشاگران مشتاق فیلم های حادثه ای هستند در حالی که سینماگران ما این روزها از گیشه های خخالی از تماشاگر دم می زنند، چرا این طور شده است؟

ساختن فیلم حادثه ای امکانات می خواهد. فیلم های حادثه ای با فیلمنامه های قوی که مبنای فرم و حرکت را همراه داشته باشد در سینمای امروز کشور وجود ندارد فیلم حادثه ای یا ساخته نمی شود یا اگر ساخته می شود با فیلمنامه های تکراری و بازی های غیر حرفه ای که خاص این گونه فیلم ها نیست و ناپختگی خود را به وضوح نشان می دهد تولید می شود. او می آید کاری که 14 سال قبل کارگردانی با فیلمنامه ای که برای آن زمان جذاب بود ساخته است می سازد و تنها لباس ها و آدم ها تغییر می کنند و توجه ندارند که توقع تماشاگر امروزی متفاوت است. در مقایسه با رشد این گونه فیلم ها در جهان باید فیلم همتر از وهم قواره امروز ساخت. اما مهمتر از همه این دلایل، عامل اصلی کم بودن فیلم های حادثه ای در ایران است. من نمی دانم به چه لیلی مجوز ساخت چنین فیلم هایی داده نمی شود. مسوولان فیلم های خیابانی، قصه گو و حادثه ای را مورد بی توجه ای قرار می دهند. انگار به فیلم های آپارتمانی که فروشی هم ندارند علاقه بیشتری دارند. ساخت فیلم های کمدی بیشتر مورد علاقه مسوولان است. ای کاش حداقل فیلم های خوبی در این گونه سینمایی ساخته می شد.

چه ایرادی از فیلمنامه های حادثه ای در وزارت ارشاد گرفته می شود که به فیلم هایی با این ژانر مجوز ساخت داده نمی شود؟

کاش می دانستم چرا؟ نمی خواهند دیگر، دوست ندارند و گویا همین کافی است برای یک مدیر که بر پایه دوست داشتن یا نداشتن خود مجوز ساخت بهد یا ندهد! ولی تماشاگرانی که ممشتاق دیدن این گونه فیلم ها هستند برای دین فیلم های مورد علاقه خود به سراغ ماهواره ها و فیلم ها ی خارجی می روند و این می شود که تلویزیون ما مخاطب ندارد، فیلم های ما بی فروش باقی می ماند... مدیران سینمای جنس تمایل مخاطبان امروزی سینما را نمی شناسند و این درد بزرگی است.

به نظر شما ضعف در سریال های حادثه ای چیست؟

سریال های حادثه ای تلویزیون از دیدگاه من ادا است. سریال های حادثه
 ای آیتم هایی دارد در سریال های ما هیچ توجهی به آن ها نمی شود، انچه در تلویزیون ساخته می شود آنقدر غیرطبیعی و با فیلمنامه های ضعیف و قصه های بی محتوا است که می بینیم مخاطبی را به خود جلب نمی کند. کارگردانان برجسته این نوع فیلمسازی در سینما بهتر می توانند موثر باشند که دستشان آنجا بسته است.

ویژگی های یک بازیگر خوب از نظر شما چیست؟

هنرپیشه ای که در فیلم های حادثه ای حضور می یابد باید بدنی ورزیده داشته باشد، به ورزش توجه داشته باشد، «بیانم برای این گونه، بازیگران نقش مهمی دارد، این که یک بازیگر بیاید یک فیلم بازی کند و مطرح شود و دیگر نتو.اند بازی حائز اهمیتی از خود نشان دهد در سینمای امروز ایران گویی مد شده است. صدها نام بازیگر وجود دارد ولی تنها 10 بازیگر به واقع بازیگر می توان از میان  آن ها نام برد. سینمای حادثه ای به مثلث قوی بازیگر حرفه ای، کارگردان زبده و از همه مهمتر فیلمنامه نیازمند است.

*****************************
سعید راد نام اصلی احمد حق‌پرست راد 

**************
عضويت در كانال هنر هفتم (معرفى بهترين آثار تاريخ سينمای ایران و جهان) : @HonareHaftom1
👆👇👇


*************************


























مشرف شدن سعید راد به سفر حج (۱۳۸۹)


مشرف شدن سعید راد به سفر حج (۱۳۸۹)


 مشرف شدن سعید راد به سفر حج (۱۳۸۹)


مشرف شدن سعید راد به سفر حج (۱۳۸۹)










نظرات

پست‌های پرطرفدار