گفتگو با «محبوبه بیات» ٬ از بازیگران پیشکسوت تئاتر، سینما و تلوویزیون


محبوبه بیات - Mahbobeh Bayat





********************************
 هنرمند باید الگوی جامعه خود باشد
آرزو دارم با ناصر تقوائی همکاری داشته باشم


محبوبه بيات

محبوبه بیات، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون.

 زندگينامه

كلثوم بيات مختاري در سال ۱۳۲۸ در شهر مشهد متولد شد. وي ليسانس بازيگري و كارگرداني از دانشكده هنرهاي دراماتيك، همچنين عضو تئاتر اداره فرهنگ و هنر مشهد از سال ۱۳۵۰ و بعد اداره تئاتر تهران بوده است. آغاز بازي او در سينما از سال ۱۳۵۳ با «گوزن ها» كاري از «مسعود كيميايي» بود.

 ..........................

فيلم شناسی :   بازيگر  (۴۰)


 فيلم شناسی :   بازيگر
بازيگر  : (۴۰) مورد
(۱۳۹۰)(۱۳۸۰)(۱۳۷۰)(۱۳۶۰)(۱۳۵۰)

۱ -  رسوايي (۱۳۹۱)
۲ -  معبد جان (۱۳۸۷)
۳ -  ماه وش (۱۳۸۶)
۴ -  ملودي (۱۳۸۶)
۵ -  آتش بس (۱۳۸۴)
۶ -  از دوردست (۱۳۸۴)
۷ -  چند مي گيري گريه كني (۱۳۸۴)
۸ -  سرود تولد (۱۳۸۳)
۹ -  معصوم (۱۳۷۷)
۱۰ -  از بلور خون (۱۳۷۱)
۱۱ -  بازيچه (۱۳۷۱)
۱۲ -  بندر مه آلود (۱۳۷۱)
۱۳ -  سوء ظن (۱۳۷۱)
۱۴ -  قرق (۱۳۷۰)
۱۵ -  مسافران (۱۳۷۰)
۱۶ -  جستجو در جزيره (۱۳۶۹)
۱۷ -  دو سرنوشت (۱۳۶۸)
۱۸ -  مادر (۱۳۶۸)
۱۹ -  بهار در پاييز (۱۳۶۶)
۲۰ -  جميل (۱۳۶۶)
۲۱ -  غريبه (۱۳۶۶)
۲۲ -  ماهي (۱۳۶۶)
۲۳ -  بگذار زندگي كنم (۱۳۶۵)
۲۴ -  سراب (۱۳۶۵)
۲۵ -  آتش در زمستان (۱۳۶۴)
۲۶ -  آوار (۱۳۶۴)
۲۷ -  جدال (۱۳۶۴)
۲۸ -  مردي كه موش شد (۱۳۶۴)
۲۹ -  زائر خلف (۱۳۶۳)
۳۰ -  زنگ اول (۱۳۶۳)
۳۱ -  همه فرزندان من (۱۳۶۳)
۳۲ -  بازجويي يك جنايت (۱۳۶۲)
۳۳ -  آفتاب نشينها (۱۳۶۰)
۳۴ -  دست شيطان (۱۳۶۰)
۳۵ -  سيم خاردار (۱۳۶۰)
۳۶ -  موج طوفان (۱۳۵۹)
۳۷ -  فرياد مجاهد (۱۳۵۸)
۳۸ -  در امتداد شب (۱۳۵۶)
۳۹ -  ماهي ها در خاك مي ميرند (۱۳۵۶)
۴۰ -  گوزنها (۱۳۵۳)

.......

تلویزیونی

طلاق (۱۳۵۶)
لحظه (۱۳۵۶)
عشق پیری (۱۳۵۷)
عقیق (۱۳۶۸)
مهر و ماه (۱۳۶۹)
آذرستان (۱۳۷۰-۱۳۶۹)
مزد ترس (۱۳۷۱)
دشمن مردم (۱۳۷۳)
ماجراهای خانه شماره ۱۳ (۱۳۷۵)
چشم‌ به‌ راه (۱۳۷۷)
بگذار آفتاب برآید (۱۳۷۸-۱۳۷۷)
راه بی‌پایان (همایون اسعدیان ۱۳۸۶)
.....

تئاتر
مرد نیک (امیر دژاکام ۱۳۸۵)
امشب باید بمیرم (نصراله قادری ۱۳۸۵)

************************

محبوبه بیات

زمینه فعالیت : تئاتر، سینما و تلویزیون
تولد : ۱۳۲۸ خورشیدی - مشهد
ملیت : ایرانی
پیشه : بازیگر

**********************


























































............................................
گفتگوی با محبوبه بیات 

 هنرمند باید الگوی جامعه خود باشد

آرزو دارم با ناصر تقوائی همکاری داشته باشم

محبوبه بیات از بازیگران پیشکسوت تئاتر سینما و تلوویزیون شروع کار هنریش از تئاتر بوده است و در سال ۱۳۵۳ با فیلم(گوزنها)ساخته مسعود کیمیائی پا به عرصه سینما میگذارد و تا کنون در بیش از پنجاه فیلم ایفای نقش کرده است.بازی تحسین بر  انگیزش درفیلمهای(مسافران)،(آوار) و (مادر)هرگز فراموش شدنی نیست.هر بار با وی تماس برقرار میکنی محال است که روی خوش نشان ندهد . خبرنگار را همکار خود می داند و همواره مهربان و صبور به گفت گو می پردازد.وی که اکنون در دهه چهلم فعالیت هنری خود است بیشتر با ما درد دل کرد تا مصاحبه ای خشک و رسمی  و از ناگفته های عالم سینما گفت.

از چگونگی ورود به عرصه بازیگری بگوئید: من تئاتر را از شهرستان آغاز کردم و پله پله و با پشتکار و مطالعه بازیگری را ادامه دادم.من در دانشگاه هنرهای دراماتیک تهران درس خواندم و تئاتر کار میکردم تا سال ۱۳۵۳ با فیلم (گوزنها) ساخته  مسعود کیمیائی وارد سینما شدم.

شما نسل سوم بازیگران زن در تئاتر و سینما هستید،از بانوان بازیگر پیش از خود چه آموختید؟ بازیگران نسل اول زن مانند:ایران دفتری،رقیه چهره آزاد،فرخ لقا هوشمند،عصمت صفوی و ... در ایران کار بزرگی انجام دادند و راه را برای نسل قبل من مانند: مهین شهابی،جمیله شیخی،پری امیرحمزه،آزیتا لاچینی و... و برای ما هم باز کردنند،چون در آن زمان بازیگری برای زنان بسیار سخت بوده و اصلا بد میدانستند که زن بازیگر شود و راهی برای حضور زنان وجود نداشته  و از نظر اخلاقی و فرهنگی این کار تقریبا غیر ممکن بود، نسل اولیها که نام بردم سنگ بنای حضور بازیگران زن را در ایران گذاشتند که ما همگی مدیون این بزرگان هستیم بعد از حضور جسورانه آنها موقعیت برای بازیگری زنان در عرصه نمایش و سینما باز شد.

در زمان ورود شما به سینما مانعی بر سر راه شما وجود نداشت؟ در آن زمان زنان راحت تر به این حرفه میپرداختند و حتی از سینما و تئاتراستقبال میکردند،دانشگاهای بازیگری به وجود آمده بود و هنر نمایش حالت آکادمیک به خود گرفته بود و مشکلهای فرهنگی و اجتماعی از دوره های قبل کمتر بود.

خانواده شما با بازیگر شدنتان مشکلی نداشتند؟ چرا داشتند،نه از نظر اخلاقی و فرهنگی بلکه از نظر مالی و آینده کاری بیم ناک بودنند و عقیده داشتند که کار هنر در ایران عاقبت مالیش نا مشخص است و تا جوان هستی و توان و قدرت کار داری کار هست و زمانی که پا به سن گذاشتی دیگر تو را نمی خواهند.من اکنون بعد از گذشت بیش از چهل سال  که در این حرفه هستم میبینم که دنیای نمایش در ایران چه سینما چه تئاتر و تلوویزیون هیچ آینده شغلی و تضمین مالی ندارد.

الگوی شما کدامیک از بازیگران زن قبل از خودتان بود؟ چون در دوران جوانی من در شهرستان تئاتر بازی میکردم و حیطه کاری در خارج از تهران محدود بود ،من با بازیگران زن در تهران آشنائی زیادی نداشتم و الگوی من در  تکنیک بازیگری و رفتار هنرمندانه،بازیگران زن خارجی بودند که به فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی میپرداختند و باعث میشد که من حس کنم هنرمند باید با مردم باشد و مسائل مردم دقدقه اش باشد و حرف مردم را بزند و در مجموع هنر دارای رسالت است.من در آغاز کار هنری و تا کنون به دنبال این رسالت هنر بودم و فکر میکردم که هنر راهی برای بیان حرف مردم است.

هنوز هم این عقیده را دارید؟ بله، با آنکه بیان حرفهای اجتماع در هر جای جهان با اشکالاتی روبروست و مختص ایران نیست  و در دموکرات ترین کشورهای دنیا هم نمی توان به راحتی رسالت هنر را پیاده کرد،ولی در آخر همواره هنر و هنرمند راهشان  را به سوی  تعالی  و مردم باز میکنند.

امور مالی و رقمها در ورزش،اقتصاد و اجتماع بالا و گاهی نجومی است آیا در هنر نیز رقمها و دستمزد ها این گونه است،اکثر مردم دوست دارند بازیگر شوند که مطرح و ثروتمند باشند به واقع هنرمندان راحت و راضی هستند؟ برای هنرمند واقعی خیر،چنین نیست و به زحمت زندگی میکند ولی برای شبهه هنرمند،بله دستمزدها بالا و نجومی است.شبهه هنرمند آنهائی هستند که  پوشالی هستند و هیچ هنری ندارند و با رابطه و یا پول وارد این عرصه میشوند و دارای تاریخ مصرفند و زود از سردر سینماها،نشریه ها و صدا و سیما محو میشوند،فقط جای هنرمند واقعی را تنگ میکنند و سطح دیداری و شنیداری مردم را پائین می آورند و جامعه را سطحی پسند میکنند،که متاسفانه جامعه دچار این بیماری سطحی نگری و سطحی پسندی شده است.

علت محو شدن این که شبهه هنرمندان در برهه ای کوتاه مطرح و پر کار میشوند و زود هم از اوج به پائین می آیند چیست؟ چونکه خود را به سینما به زور چسبانده اند هنری از خود ندارند،این ها اصلا برای کار بازیگری مناسب نیستند و بعد از تبلیغات و هزینه و رابطه هم که مطرح میشوند و از نظر مالی به جائی هم میرسند،مردم را از خودشان نمیدانند و بی ارتباط با جامعه هستند به اصطلاح خود را تافته جدا بافته از مردم میدانند،اما هنرمند واقعی مثل استاد عزت اله انتظامی ،استاد جمشید مشایخی و... بعد از گذشت این همه سال محبوب مردم هستند و در قلب هر ایرانی  جای دارند،چون با مردم و از مردم هستند و هنر در خونشان است.برخی از این جوانان هم که چهره شدندن اگر بخواهند کار بهتری ارائه دهند نمی توانند چون درگیر تجارت سینما و چهره بودن خود هستند.

کدام بخش از سینما بیش تر دچار آسیب شده؟ ادبیات فارسی بسیار مهجور شده و کم کم از بین میرود،در تئاتر  و تلوویزیون هم این اتفاق افتاده است.نسل جوان دیگر کتاب نمی خواند و سوادش شفاهی و اینترنتی است.اکثر سینما گران ادبیات و شعر را نمی شناسند و آسیب جدی به هنر نمایش وارد شده است،یک کارگردان باید در حیطه هنر صاحب نظر باشد و مطالعه بی وقفه و روز افزون داشته باشد.حتی در دانشگاهها هم دیگر مطالعه و فرهنگ کتاب خوانی کم رنگ است چه رسد به درون  جامعه!

چه چیز هنرمند را از دیگر افراد جامعه متمایز میکند؟ زندگی ایده آل داشتن هنرمند،بدان معنا که باید الگوی جامعه خود باشد و به دور از شعار و تعارف از لباس پوشیدنش تا حرکات و حرف زدنش باید صحیح باشد،چون همواره از سوی مردم مورد دید وبرسی قرار میگیرد و به واقع خوب که نگاه کنیم آنگاه هنرمند بسیار،، اندک می بینیم.

در فیلمی بازی کرده اید که از آن پشیمان باشید؟بله،کم نبوده اند،چون من جز بازیگری کار دیگری بلد نیستم و فرصت کار خوب انجام دادن به خصوص در حال و هوای امروز هنر ایران بسیار نادر و دشوار است،پس کارهائی که آنها را دوست داشته باشم کم است.مثلا:به خاطر گذران زندگی و یا  رفاقت در آنها حضور یافتم در سال 1391 در دو فیلم (رسوائی) و(..هیس!دختر ها فریاد نمیزنند) بازی کردم که اصلا آنها را دوست ندارم،چون در آنها به من  بی حرمتی شد و بعد از این همه سال باید در کارهائی حضور یابم که در آن احساس هنر و احترام نمی کنم.

کدام کارهایتان را دوست دارید؟ فیلم (مسافران) با بهرام بیضائی، فیلم (مادر) با علی حاتمی و فیلم (آوار) با سیروس الوند.

پس این طور که میفرمائیدهیچ شغل دیگری جز بازیگری ندارید؟ نه ،جدیدا دنبال شغلی هستم مثل: نگه داری سالمند،نگه داری کودک،خیاطی در خانه،دستفروشی

جدا میفرمائید یا شوخی می کنید؟ نه به واقع می گویم،با این خرج و گرانی کمر شکن باید به دنبال شغل دیگری بود تا شاید بشود نان بخور و نمیری در آورد.من هنوز مستاجر هستم ،بعد از چهل سال اگر آدامس می فروختم اکنون صاحب چند باب مغازه آدامس فروشی بودم!!

پس واقعا دل پری دارید؟ بدتر از مسائل مالی،رفتار اهالی سینما باهم است که تئاتر و تلوویزیون هم همین طور است،هنر و دنیا روبه جلو نمی رود و تکنولوژی همه چیز را نابود کرده.همکاران من هم اکثرا درگیر همین دنیا هستند و دیگر دغدغه ها، هنر  نیست بلکه سهل و سخیف کاریست.قدیم فیلم برداری یک فیلم دو ماه طول میکشید و مراحل بعد از فیلم برداری هم دو ماه به طول می انجامید،اکنون از ابتدا تا انتها کلا یک فیلم دو ماه به طول می انجامد و برای اکران ویا پخش از تلوویزیون آماده می شود! و اگر هم بخواهی کار را بهتر انجام دهی ،از طرف دوستان ترد میشوی و دیگر با تو کار نمی کنندو میگویند فلانی موی دماغ است و گیر میدهد!!

در بازیگری آرزویی داشته اید که به آن نرسیده باشید؟ بله،آرزو دارم با ناصر تقوائی همکاری داشته باشم  تا در کنارش از او یاد بگیرم،تقوائی کم کار بوده  ولی همه کارهایش بی نظیراست و مصداق : کم گوی و گزیده گوی بوده است.

به نظر شما چرا فیلمهای ضعیف و سطحی مثل:رسوائی با استقبال رو برو میشود و به فروش میلیاردی دست می یابند؟ سیاستها و مدریت کلان سینما اشتباه است و مردم را هم سطحی پسند کرده و مطبوعات و تلوویزیون هم به این بی هنری دامن میزنند.مخاطب سینما دیگر کار شبهه هنر مندان را می پسند تا  کار هنرمند را.

اکنون مشغول چه کاری هستید؟ تئاتر تک نفره ای دارم که بر اساس داستان شهباز و جغد مولانا است و در صف سالن تئاتر هستم،مجوز اجرا داده اند اما سالنها درگیر هستند.

پس معلوم است به تئاتر امیدوارتر هستید تا سینما و تلوویزیون؟ تقریبا بله،چون تئاتر کمتر جای شبهه هنرمند است و محیط بهتری دارد و در آن پولهائی که رد و بدل میشود زیاد نیستد.وقتی شما از همه چیز خسته و دل زده میشوید به سراغ خانه پدری میروید،تئاتر برای امسال من خانه پدریست.



حرف آخر؟ اهمیشه از مردم سپاس گذارم به خاطر لطف و محبتشان و ای کاش میتوانستم برایشان کارهای بیشتر و بهتری انجام دهم.امیدوارم مردم جدی تر به مسائل اجتماعی و فرهنگی نگاه کنند،برای بچه ها و نسلهای بعدی توشه ای باید داشته باشند و با عزت نفس بیشتر،عمیق تر و با مطالعه  به مسائل پیرامون خود نگاه کنند.


نظرات

  1. مدیریت محترم سایت
    من فکر نمیکنم محبوبه بیات در فیلم گوزنها بازی کرده باشد هنرپیشه ی زن در فیلم گوزنها خانم نصرت پرتویی است امیدوارم درست گفته باشم

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

پست‌های پرطرفدار