سید حسن رضیانی


نام اصلی 

سید حسن رضیانی
زمینه فعالیت 

بازیگر
ملیت 

ایرانی
تولد 

۱۳۱۰مشهد
محل زندگی 

تهران

سال‌های بازی 

۱۳۳۸ تا ۱۳۸۳
مدرک تحصیلی 

فوق دیپلم


(متولد ۱۳۱۰ - مشهد) از بازیگران پیشکسوت تئاتر و سینمای ایران است. بیشتر شهرت وی به دلیل ایفای نقش عین‌الله باقرزاده در مجموعه فیلم‌هایصمد به کارگردانی پرویز صیاد می‌باشد.
زندگی‌نامه

در سال ۱۳۱۰ در شهر مشهد متولد شد. دوران ...




*****

سید حسن رضیانی (متولد ۱۳۱۰ - مشهد) از بازیگران پیشکسوت تئاتر وسینمای ایران است. بیشتر شهرت وی به دلیل ایفای نقش عین‌الله باقرزاده در مجموعه فیلم‌های صمد به کارگردانی پرویز صیاد می‌باشد.

زندگی‌نامه

در سال ۱۳۱۰ در شهر مشهد متولد شد. دوران دبیرستان را در آنجا سپری کرد و در رشته تئاتر و فن بیان از هنرستان عالی تهران فارغ التحصیل شد. به گفته خود از ده سالگی به ایفای نقش در تئاتر پرداخت و از سال 1331 تا سال 1334 در راديو در برنامه شما و راديو همكاري كرده است. او با مرحوم پرويز فني زاده و هنرمنداني ديگر نظير محمدعلي كشاورز، اسماعيل شنگله، جمشيد لايق، رضا كرم رضايي هم دوره بوده و اكنون همچنان در بعضي از فيلم هاي ايراني به بازي دعوت مي شود. از جمله كارهاي او بعد از انقلاب فيلم هاي: «خارج از محدوده»،‌ «مدرك جرم»، «زائر غريب»، «سرحد»، «سفرخوش»، «عشق سيزدهم»، «وصلتي دوباره» مي باشد كه به عنوان بازيگر ايفاي نقش نموده است. او در مجموعه هاي تلويزيوني: «ببخشيد» (كرم رضايي)، «ياد و يادگار» (مهدي علي احمدي)، «برگ سبز و ماجراهاي كليد» (محمد اوزي و عباس نصرتي)، «دايره ترديد» (امير قويدل) همكاري داشته است.  وی اولین کار سینمایی خود را در سال ۱۳۳۸ با نقش‌آفرینی در فیلم فرشته وحشی شروع کرد.
سايت قديمي ها مي نويسد :
همان عين الله دهه پنجاه بود، فقط گذر زمانه ي نا اهل، برف سپيدي را به موهايش نشانده بود. اما عين الله بي اعتنا به گذشته مي خنديد. در خانه را كه گشود، صفا و صميميت حسن رضياني و همسرش مهماني ما را پذيرفت و سيبيل رضياني پشت خنده هاي دلنشين، پذيراي ما شد تا برگرديم به همان دوره طلايي سينماي گذشته!
وقتي با حسرت، خاطرات سال هاي بر باد رفته را مرور مي كرد ما را به ياد حكايت همان زماني مي انداخت كه وقتي صمد آقا ليلا را مي قاپيد و سر او بي كلاه مي ماند. واقعا كه زمانه بي ترديد خشونت گذر را به جان آدمي مي اندازد تا شكستگي جسمي را به او بدهد. براي اين بزرگان هنر، طهران اما حال و هواي تهران را ندارد، نه مكتب خانه اي كه صمد را به مدرسه بفرستد و نه فيلم ساز حرفه اي كه آرتيستي صمد را به همراه داشته باشد و نه خنده اي كه هنرمندانه، صمد و عين الله را كنار هم جاودانه كند و نه ... فقط يادي از جويبار عمر او مانده كه ما اندكي از آن را امروز به يادگار از او خواهيم گرفت و ماندگار خواهيم كرد. گرچه عين الله خود ماندگار است و تا ابد خواهد ماند ...
جناب رضياني به عنوان سوال اول بيوگرافي خودتان را بگوييد؟
اول از هر چيز سلام به تمام خوانندگان مجله اينترنتي قديمي ها عرض مي كنم. من سال 1310 در مشهد متولد شدم دوران دبيرستان را آنجا سپري كردم. بعد از دبيرستان به تهران آمدم و به هنرستان عالي رفتم و در رشته تئاتر و فن بيان فارغ التحصيل شدم. چند سالي هم به عنوان استاد در مدرسه عالي دختران ايران در ونك به 2500 نفر فن بيان تدريس مي كردم و افتخاري براي من بود كه سمت استادي بر عهده داشتم.
خيلي ها فكر نمي كردند كه من آنجا دوام بياورم براي اينكه دختر خانم ها خيلي شيطنت مي كردند. ولي با اين حال بسياري از اين بچه ها اظهار مرحمت داشتند كه من در خدمتشان باشم و با محبت، لطف و در نهايت انصاف و انسانيت حرف هاي من را مي پذيرفتند.
به صورت حرفه اي در چه زماني وارد كار هنر شديد؟
من از سن ده سالگي وارد كار تئاتر شدم و كار سينما را با آقاي رئيس فيروز در سال 1338 براي فيلم فرشته وحشي شروع كردم. من بسيار مورد عنايت و لطف آقاي رئيس فيروز قرار گرفتم و هر جا مي نشست به من اظهار لطف مي كرد.
كار با گروه آقاي پرويز صياد چگونه بود؟
كار با پرويز صياد عالي بود و صميمانه با هم كار مي كرديم، حب و بغضي درباره مسائل مختلف نداشتيم. در واقع ما بازي نمي كرديم، همان زندگي روزمره و طبيعي ما بود كه انجام مي داديم و در نهايت صميميت در خدمت دوستان بوديم.
يك خاطره خوب از آن دوران بگويد؟
تمام لحظات و روزهايي كه ما فيلم برداري مي كرديم براي من خاطره بود و الان دقيقا خاطرم نيست. ولي يك خاطره بسيار قديمي در ذهن دارم: روزي آقاي ناشناسي به من زنگ زد و گفت: من نويسنده و كارگردان هستم مي خواهم با شما ملاقات كنم، - آن موقع ما سيد خندان زندگي مي كرديم - آن مرد آمد و گفت: من فلاني هستم و مرا بوسيد و گفت: مي خواهم يك يادگاري از من داشته باشيد او يك سكه پهلوي به من داد، اين آقا پرويز صياد بود. به هر حال آقاي صياد را فراموش نمي كنم خيلي بزرگوار و با محبت بود الان هم با هم در تماس هستيم و هر كجا باشد با من تماس مي گيرد.
آقاي رضياني در مورد سينماي امروز و ديروز صحبت كنيد؟ چرا سينماي قبل از انقلاب پر طرفدار بود و امروز با اين همه هنرپيشه هاي زيبا و تحصيل كرده سينما رونقي ندارد؟
دليلش نبود صميميت بين هنرپيشه هاست. همه تقريبا براي همديگر مي زنند و دشمن همديگر هستند ناگفته نماند حسادت در سينماي امروز زياد است و اصلا اين را نمي پسندم.
من نارضايتي از سينماي آن موقع و امروز ندارم ولي به هر حال صميميتي كه آن موقع بود امروز نمي بينم. وقتي آدم وارد كادر سينماي امروز مي شود، بغض مي كند، همه با يك نظر ديگر به آدم نگاه مي كنند، ولي آن موقع خيلي راحت حرفمان را مي زديم. الان هم وقتي يادي از گذشته مي شود مثل الان كه شما يادآوري كرديد، براي من آن گذشته ها بسيار شيرين هست و چه زود مثل برق گذشت. هم خوب بود و هم زود سپري شد.
از هنرمندهاي زمان خودتان با چه كساني رفت و آمد و يا در ارتباط هستيد؟
من با تمام هنرمنداني كه در گذشته كار كردم تقريبا در تماس هستم و همه شان را دوست دارم ولي محمود بهرامي - اين گفتگو قبل از درگذشت زنده ياد محمود بهرامي بود – در دل من جايگاه ويژه اي دارد و هميشه با هم در تماس هستم.
چه صحبتي با هنرمندان امروز داريد؟ هنرمندني كه امروز كار مي كنند؟
هنرمندان امروز با استعداد و پر انرژي هستند پيداست كه به اين كار عشق مي ورزند و از همه مهمتر باسواد هستند و براي هنرمندان امروز ارزش قائلم. البته اميدوارم به همديگر حسادت نكنند چون اين مسئله واقعا كشنده هست. تنها صحبت من با كساني كه مي خواهند وارد اين كار شوند اين است كه بايد تحصيلات سينمايي را داشته باشند.
آرزوي شما چيست؟
آرزوي من موفقيت و توفق همه كساني است كه به سينما علاقه دارند. تشويقشان مي كنم، عاشقشان هستم و دوستشان مي دارم. اگر راهنمايي در ذهن داشته باشم با صميميت به آنها منتقل مي كنم. همسر من مي داند و هميشه به من مي گويد بعضي چيز ها را نبايد گفت و من مي گويم نه، بعضي وقت ها آدم بايد حرفش را بزند و بعد ها وقتي ما نيستيم شايد حرف من قفل بسته اي را باز كند.

فیلم‌شناسی

  • انتخاب (۱۳۸۳)
  • جدا افتاده (۱۳۸۳)
  • بله برون (۱۳۸۲)
  • سرحد (۱۳۷۵)
  • خارج از محدوده (۱۳۶۶)
  • مدرک جرم (۱۳۶۴)
  • قادر (۱۳۵۵)
  • اسلحه (۱۳۵۴)
  • تیرانداز (۱۳۵۴)
  • دختر نگو، بلا بگو (۱۳۵۴)
  • دفاع از ناموس (۱۳۵۴)
  • صمد خوشبخت می‌شود(۱۳۵۴)
  • فرار از حجله (۱۳۵۴)
  • صمد آرتیست می‌شود (۱۳۵۳)
  • عروس پابرهنه (۱۳۵۳)
  • تنگنا (۱۳۵۲)
  • شرور (۱۳۵۲)
  • صمد به مدرسه می‌رود(۱۳۵۲)
  • عروس و مادر شوهر (۱۳۵۲)
  • غریب (۱۳۵۲)
  • خر دجال (۱۳۵۱)
  • صمد و سامی، لیلا و لی‌لی(۱۳۵۱)
  • فدایی (۱۳۵۱)
  • قایقرانان (۱۳۵۱)
  • کافر (۱۳۵۱)
  • میخک سفید (۱۳۵۱)
  • نواب (۱۳۵۱)
  • دلقک‌ها (۱۳۵۰)
  • صمد و قالیچه حضرت سلیمان(۱۳۵۰)
  • ماه پیشونی (۱۳۵۰)
  • یک چمدان سکس (۱۳۵۰)
  • پنجره (۱۳۴۹)
  • حسن کچل (۱۳۴۹)
  • دو دل و یک دلبر (۱۳۴۸)
  • شهر فرنگ (۱۳۴۶)
  • حاتم طائی (۱۳۴۵)
  • با معرفت‌ها (۱۳۴۲)
  • خانم عوضی گرفتین (۱۳۴۰)
  • گلی در شوره‌زار (۱۳۴۰)
  • افسانه شمال (۱۳۳۸)
  • فرشته وحشی (۱۳۳۸)


نظرات

پست‌های پرطرفدار